„Dostojanstveno koračam prema cilju, ne plašim se, jer znam da me iza svih iskušenja čeka moje sunce“.
Škorpija podznak Lav je izuzetno snažna ličnost , ličnost koja ima svoj identitet, unutrašnji bol, ali vi to nećete primetiti kada je upoznate. Zbog podznaka u Lavu, ovde Škorpija želi da se pokaže, prikaže, nametne, i nije joj teško, jer to joj hrani ego, jača samopouzdanje, ali ona ovde zna da sakrije svoje emocije i da se potpuno suprotno ponaša i adaptira na svaku situaciju. Iako izuzetno razdražljiv, i opsesivno povezan sa svojom porodicom, naš pripadnik voli svoje prijatelje, ponosan je na svoje obrazovanje i okruženje, uvek zna da se na lep način obrati drugima i uvek superirono pokaže svoje urođene pedagoške sposobnosti, on je borac i on nikad ne posustaje. Ali morate mu i malo aplaudirati, jer on to voli. Iako se u ovoj kombinaciji smenjuje svetlo (Lav) i mrak (Škorpija), oseća se sjajna lična regeneracija, transformacija i moć ove osobe. Tome pomaže i fascinacija Škorpije koja uz pomoć Lavoske volje može mnogo. Voli lepu reč, istinu (prihvatiće je iako ne voli kritike), vizuelne utiske, mentalnu kulturu i lepo vaspitanje.
Da li verujete u horoskop? Ako bih sudio po gornjem opisu mog znaka i podznaka trebao bih itekako da verujem. Ako bih sudio po horoskopu koji mi je predviđao neverovatne novčane prilive, uspeh u karijeri i sl. u poslednjih par meseci došao bih do zaključka da, ako je uopšte tačan, ima ozbiljnih problema sa tajmingom 🙂. Vratićemo se malo kasnije na opis mog horoskopskog znaka, sa posebnim osvrtom na poslednji pasus i deo: “Voli lepu reč, istinu (prihvatiće je iako ne voli kritike)…”
Pisao sam u nekom od ranijih postova o stalnom klešu između marketinga i prodaje. On je takoreći neminovan jer marketing prodaju posmatra kao “vrhunske prevarante” dok prodaja taj isti marketing kao “vrhunske prodavce magle”. Moja dva poslednja marketing direktora sa kojima sam sarađivao u Telenoru/Yettelu bili su poreklom iz Pakistana. Čak su se slično i zvali Aslan i Asfar. Ispostaviće se da su bili potpuno različiti. Sa Asfarom sam imao vrhunsku saradnju i bio mi je jedan od najomiljenijih kolega sa kojim sam i dan danas ostao u kontaktu. Izuzetno vispren i inteligentan momak, mirne naravi, obožavalac srpske kuhinje i kajmaka, za koji tvrdi da jedino postoji u Srbiji u takvom obliku. Njegova opčinjenost Srbijom ide to mere da je zatražio i naše državljanstvo. E vidite, ova Škorpija u Lavu je uspela svojom impulsivnošću da ovog miroljubivog gospodina izbaci iz takta 🙂. To je bila naša prva i poslednja svađa i izazvana je isključivo predrasudama iz prethodnog iskustva sa njegovim sunarodnikom. Prva lekcija koju sam naučio u korporaciji je da se ljudi isključivo dele na dobre i loše i da ni jedna druga podela ne postoji, ni etnička, ni verska ni bilo koja druga, kao i da je robovanje predrasudama jedna od najvećih ljudskih slabosti posle sujete.
Nizali smo, moj “target friend” Asfar i ja uspehe, pomerali granice sa našim timovima, ali je sudbina htela da se raziđemo. On je napredovao i postao član top menadžmenta Yettela, a ja sam otišao iz kompanije. Asfar je došao u Srbiju u najgorem mogućem trenutku. Telenor je bio poprilično marketinški pasivan zbog pripremanja prodaje CEE operacija PPF-u iz Češke, budžeti su se kresali, a konkurencija aktivnija nego ikada, ovde posebno mislim na tadašnji VIP. Izbacili su po meni tada ubedljivo najbolju kampanju – NEO, koja nam je ozbiljne glavobolje zadavala. Uvek sam se pitao ko je bio kreator ovakvo brilijantne kampanje. Nisam imao prilike da se sretnem sa kolegama iz konkurencije, posebno ne onima iz marketinga. Ipak, kao što je sudbina htela da se Asfarov i moj put raziđu, tako me je skoro spojila sa koleginicom Jelenom koja je između ostalog bila jedan od kreatora pomenute VIP kampanje.
Što se prvog utiska tiče, upravo je onakav kakav očekuješ da bude kada se sretneš sa nekim ko je mag marketinga. Na moju konstantaciju, konačno da upoznam onoga ko je osmislio NEO i zadavao mi ozbiljne probleme, presekla me je, nisam je ja osmisla, ja sam samo deo tima koji je osmislio. Tu me je istog momenta kupila. Znate onaj osećaj kada se sa nekim vidite prvi put, a imate osećaj da se znate čitav život. Upravo je tako tekao naš višesatni razgovor. Jelena je jedna izuzetno prijatna, energična i otvorena osoba i poprilično direktna. Po prvi put sam imao priliku da čujem mišljenje nekoga sa kim smo se do juče gledali “preko nišana”, o njenoj perspektivi našeg rada kao i da ona čuje naše viđenje. Razmenili smo Ognjen, Jelena i ja tog popodneva mnoga viđenja i različite ideje. Ja sam o svojim idejama i dostignućima mog tadašnjeg tima pričao sa toliko entuzijazma da me je u jednom trenutku Jelena pitala: “Ja ne razumem zašto si ti uopšte otišao iz Yettela?”
Imajući u vidu Jeleninu ekspertizu, podelili smo sa njom naše materijale i zamolili je da nam da fidbek na iste, a posebno na naš web sajt koji smo upravo pustili i na koji smo i te kako ponosni. Na kraju dana mi smo samo oni “prevarantni iz prodaje” sa početka priče, koji umeju svašta nešto da prodaju osim magle 🙂.
Stalno sam svojim saradnicima pričao, da traže fidbek i da insistiraju na njemu. Fidbek je najveći poklon koji možete da dobijete od kolege. Imao sam običaj i da se našalim, “…a od direktora fidbek na poklon, a od kuma televizor”. Dodatni problem predstavlja ukoliko ste na visokoj poziciji. Zaboravite na to da ćete od svojih saradnika da dobijete iskren fidbek, koliko god na njemu insistirali i umeli da ga prihvatite. Ja sam se dugo zaluđivao tom mišlju. Put do istine i samospoznaje je trnovit i dešava se tek kada više ne budete posredno “odlučivali o njihovoj sudbini”.
Tako smo i mi sa nestrpljenjem čekali Jelenin fidbek na sve što smo podelili sa njom. Nismo dugo čekali i dobili smo pravi iskreni fidbek sa konkretnim činjenicama i predlozima za unapredjenje. Direktan u skladu sa Jeleninim karakterom i načinom razmišljanja. Svako ume da vam kaže da nešto nije na očekivanom nivou, ali samo oni pravi da vas upute kako da dodjete do pravih rešenja. Dobili smo najlepši poklon od nekoga koga smo poznavali nepunih par dana, pravi konstruktivni fidbek.
Šta obično radi Škorpija u podznaku Lava kada dobije istinu koja mu se ne sviđa? Pre svega pokušava da nađe izgovore zbog čega je istina takva kakva jeste. Najbolje je prebaciti krivicu na onoga ko mu je istinu saopštio, u stilu ma možda se nije dovoljno udubila, razumela, ipak je to samo jedno mišljenje. Portfolio izgovora je uvek višestruko veći od porfolija mogućih rešenja. Već sam pisao o tome da onaj koji je dobar u smišljanju izgovora obično nije dobar ni u čemu drugom.
Ipak, bitnije od svega je da ova kombinacija znaka i podznaka tu istinu čuje, procesuira je, a onda proradi onaj borac u njemu koji nikada ne odustaje. Koliko sam puta mojoj Biljani sa ponosom rekao, za stvari koje su bile beznadežne, a koje sam nakon bezbroj pokušaja, uspešno rešio: “Zašto? Zato što Milan nikada ne odustaje”.
Dva dana nakon dobijanja fidbeka, seli smo Ognjen i ja i pažljivo analizirali stavku po stvaku. One pager nam je dobar, imamo za šta da se uhvatimo. Sadržaj nije uopšte sporan, ali način na koji ga pokazujemo može biti mnogo bolji i profesionalniji. Napravili smo detaljan plan šta ćemo od materijala da promenimo i na koji način. Što se sajta tiče, njega nećemo da diramo. Tako smo hteli, to je naše, autentično je, razlikuje se od drugih, a između ostalog prvi fidbek na sajt je bio više nego pozitivan. Istog momenta sam krenuo u potpuni redizajn sajta, a da to Ognjenu nisam ni saopštio. Jelena mi je ovu misiju učinila mnogo lakšom samom činjenicom, da je podelila sa nama primer sajta koji joj se jako dopada. I tako, za nešto za šta mi je trebalo ranije deset dana, sada nisam potrošio ni čitava dva dana. Kada sam završio, pozvao sam Ognjena, rekao mu da uzme laptop i otvori naš sajt. Jedino što sam zaboravio je da snimim njegovu reakciju na telefonu, dok je isti po prvi put gledao. Tako je naš sajt nakon samo par nedelja doživeo svoju verziju 2.0. Za sada sam uradio redizajn samo engleske verzije, dok sam srpsku verziju namerno ostavio u starom ruhu. Ostavio sam je tako da bi mogao da vidim progres, kako u načinu razmišljanja, tehničkih mogućnosti, a pre svega da me podseti na snagu kvalitetnog fidbeka i njegovog uticaja, ukoliko je prihvaćen na pravi način. Uverite se i sami:
Da li je ovo konačan izgled? Naravno da nije, a kako će da izgleda najviše zavisi od vas čitalaca i vaših komentara. Da li ću objavljivati još postova takođe zavisi od vas. Tužno je da sam tek nakon gašenja svoje blog strane “retail is detail” saznao koliko su vam moji tekstovi značili i koliko ste ih čitali. Ne zaboravite da sam ja samo jedna Škorpija u podznaku Lava koja voli lepu reč, istinu (prihvatiće je iako ne voli kritike), vizualne utiske…