Krajevi se potroše, počeci uvek traju. Početak – eto šta je na kraju.

 

Duško Radović mi je još jednom objasnio, šta se desilo na kraju jedne jako uspešne karijere u Yettel-u, kao i blogu koji sam u tadašnjem zanosu nazvao “Retail is detail”, a koji sam naprasno ugasio. Desilo se nešto, što je bilo neizbežno, a što ja tada nisam razumeo. Nisam razumeo, jer ga ničim nisam inicirao. Inicirali su ga oni koji nemaju baš izgrađen stav, retko ga pokazuju i suviše su uplašeni da bi se suprotstavili i odbranili svoje mišljenje, a boga mi nemaju ni mnogo savesti. Ne dao vam bog da vas takvi ikada vode i odlučuju o vašoj sudbini. Ipak, savest je poprilično gadna stvar, pojavi se niotkuda kada se najmanje nadate i obično kada nešto po zlu krene. Tada ćete sebi postaviti pitanje, pa nije valjda to zbog toga što …? Jeste, upravo zbog toga, jer karma je čudo, a kosmička ravnoteža se uvek ranije ili kasnije uspostavi.

S druge strane, sve što vam se dešava u životu nije slučajno. Volim da kažem da je to Božija promisao. Shvatićete to kada sve prođe i kada se sve kockice slože. Tada će vam postati jasna zaludnost neprospavanih noći, čudnih snova i konstantnog preispitivanja samog sebe. Što bi Dino Merlin rekao:

„Ne znam biti sam, ne volim to,
brzo krenu crne misli, sumnje i strah,
sve te nevolje,
što se nikad nisu ni dogodile…“

Nije do vas. Bog vas je skrenuo s puta — s namerom. Odsvirao je kraj da biste krenuli ka novom početku. I ne samo to — kroz to iskušenje otvorio vam je oči. Ostarili ste i postali mudriji preko noći. Stavili ste pod reflektore i prijatelje i dušmane. Svašta se vidi kad se svetla upale. Prva poruka koju osvetle glasi: „Pogrešne procene su mnogo skuplje od pogrešnih odluka.“

Početak kraja je izgledao obećavajuće. Okupili su se saradnici iz čitave Srbije, organizovali sve i na prevaru me doveli na žurku posvećenu meni. Ulazim na vrata uveren da sam ja prevario onoga koji me doveo, i da sam ga doveo na žurku za njegov rođendan. Platio sam ceh bezgraničnim poverenjem koje sam imao u svoje saradnike. Na ulazu — pesma koju obožavam i koja kao da je pisana baš za taj trenutak. Da, opet Dino Merlin:

„… Sad si mali tu na raskršću,
svi su pametni, svi šapuću,
ti ne veruj nikome na reč,
svaki korak sam moraš preć…“

Nisam ni slutio koliko sam, upravo u tom trenutku, bio ta pesma, pored toliko dragih ljudi. I koliko ću koraka od tog trenutka morati sam da pređem.

Posle toga dolazi muk, tišina i mnogo neprospavanih noći — košmar iz kog se probudiš i ne smeš da zaspiš, da ga ne bi ponovo sanjao. Ognjen, koji je čak doživeo i goru sudbinu od mene, stalno je ponavljao: „Dokon um — đavolje igralište.“

A onda sam doneo odluku da kraj konačno potrošim. Podigao sam šatru, napisao poslednji blog — „Odlazi cirkus“, ostavio dovoljno vremena za čitanje i ugasio ga. Ugašen je blog i sa njim ideja o liderstvu bez lidera, o svetu optimizma i poverenja. Nisam ga ubio ja — ubili su ga oni za koje sam ga stvorio. Potrebno je sećati se kraja, šatre i cirkusa. Zato sam taj poslednji tekst ostavio na novom početku, da me stalno podseća na pogrešne procene. Možete ga pronaći na novoj blog strani.

Oprostićete mi što ću opet citirati Merlina, ali trenutno sam jako ushićen, jer će prvi put gostovati u mom gradu, u mojoj tvrđavi:

„…Ti bar znaš da najjači sam,
kada krenu da me lome,
dušmani i prijatelji,
kad se ćefne bilo kome…

…Ti bar znaš da najjači sam,
kad pomisle da sam jadan,
jer slava je kao riba
za po’ sata već si gladan

…Ti bar znaš da najjači sam kad
zatraže da se predam,
ovo malo ponosa
još čuvam za te, nikom ne dam…“

 

„…Počnimo ponovo ispočetka,
bol je sve što ostaje od imetka,
počnimo ponovo ispočetka,
ko to zna gdje će nas odvesti rijeka…“

I stvarno je tako i bilo. Reka Sava, prijatelj iz Niša — Ivan — i moja malenkost na njegovom gliseru, uz ozbiljnu diskusiju i pivo. 🙂

Pozvao me je jednog dana uz reči: „Rekli su mi da ti možeš da mi daš najbolji savet i ukažeš da li sam nešto propustio u pravljenju biznis logike za ideju koju imam. Suviše dobro zvuči da bi bilo istinito. Hoćemo li da prodiskutujemo na reci?“

Da, ideja je bila jako interesantna, a biznis logika poprilično tačna. Ono što je falilo bila je struktura i priča. I tako — sastanak za sastankom, beleške, puno potpitanja, sve dok mu nisam rekao: „Stani, imam ideju. Dolazim u Beograd, dovešću ti svog saradnika da mu ispričaš isto ovo — i reći ću ti koji su sledeći koraci.“

Znate li šta se dobije kada spojite kreativnost sa preciznošću i strukturom, uz strateški pristup?

Dream tim, sastavljen doduše od dva člana — za sada — od Ognjena i mene, ponovo je bio zajedno i danonoćno radio na kreiranju brend, marketing i prodajne strategije za nešto što je tek začeto kao ideja sa potencijalom. Koliko god da je Ivan bio zaljubljen u svoju ideju, stalno su mi odzvanjale reči mog bivšeg kolege i, pre svega, istinskog prijatelja, CEO Ananasa, Marka Carevića: “Danas su ideje najjeftinije, ima ih koliko hoćeš. Problem je realizacija — retko ko ume da ideju pretvori u delo.

Pozvao sam Ivana i rekao mu: “Kupili smo ideju, počeli da je živimo, uskoro ćemo je pretvoriti u brend. Zvaću te kad budemo spremni.”
Na prvoj prezentaciji Ivan je upijao svaku izgovorenu reč i stalno ponavljao: “Fasciniran sam.” Fascinirani su bili i ostali osnivači — sve dok im nismo saopštili cenu. Ali to je već druga priča. 🙂

Tako smo, po prvi put, napravili ozbiljnu strategiju novog brenda, koja je sadržala apsolutno sve ključne elemente: misiju, stubove brenda, reason to believe, proof of concept i viziju.

Iz njih su proistekla i četiri diferencijatora. Logo i slogan su već postojali i saglasili smo se da se u potpunosti uklapaju u našu strategiju.

Tada je zvanično rođen Solary Fund — Snaga Sunca, snaga naše investicije.

Brend koji kreira svet u kojem solarna energija omogućava sigurnu, održivu budućnost, smanjuje CO₂ i povezuje ljude kroz zajedničku odgovornost i profit.

 

Kada lepo posložite brend strategiju, marketing i prodajna strategija same legnu na nju. Toliko smo počeli da živimo brend koji smo stvorili, da je logičan sled bio da se pridružimo timu — kako bismo ono što smo osmislili, mogli da implementiramo na najbolji način.

Da li je zaista logičan sled, da se nakon Yettela, pridružimo Solary Fundu? Šta ih povezuje — prosudite sami.

Povezuje ih to što Yettel koristi struju koja je 100% iz obnovljivih izvora, dok će Solary Fund tu struju proizvoditi. Misija Solary Funda je:

Svakom pružamo šansu, bilo da ste pojedinac, preduzetnik ili kompanija, da uzmete aktivno učešće u kreiranju održive budućnosti kroz inovaciju, ekološku odgovornost i zajedničku investiciju. Učinimo našu planetu zdravijom, sa energetskim sistemom održivim za generacije koje dolaze.

Solary Fund je platforma za zajedničko investiranje u solarne panel sisteme, koji će biti integrisani u solarnu elektranu u skladu sa našom misijom. U prvoj fazi investiraju sva pravna lica, posebno je atraktivno za one koji su u sistemu PDV-a. U sledećoj fazi, nakon dobijanja „belog papira“, platforma će biti dostupna svima kroz tokenizaciju ponude.

Investitori, osim što učestvuju u ostvarenju naše misije, dobiće dugoročni pasivni prihod sa atraktivnim ROI-jem (povratkom kapitala). Pasivni prihod znači da se od investitora, osim inicijalne investicije, ne očekuje ništa — profesionalni tim Solary Funda vodiće sve operativne i finansijske poslove solarne elektrane. Otkup struje proizvedene iz obnovljivih izvora u RS je zagarantovan.

Ako želite da saznate mnogo više 🙂 neophodno je da  zakažete sastanak, ZAKAŽITE SASTANAK!

Kada smo smišljali prodajnu strategiju, osim definisanja korisničkih persona, kanala prodaje, proizvoda, promocija i ostalog, razmišljali smo i o tome kako da ljudima koji žele da krenu putem naše misije, a nemaju svoje firme, omogućimo da budu deo stvaranja održive budućnosti.

Tako smo došli do fantastične ideje: budite naš prodajni savetnik! Već sklapanjem prvog ugovora sa prijateljem, poznanikom ili korisnikom, osim novčane naknade, dobićete određeni broj solarnih panel sistema koji će biti ugrađeni u našu solarnu elektranu.

Šta vam je potrebno da postanete naš prodajni savetnik? Nije bitno da li ste stalno zaposleni ili ne, niti koliko znate o solarnoj energiji (mi ćemo vas naučiti kroz pripremljene treninge). Bitno je samo da se bavite B2B prodajom i da imate svoju listu potencijalnih korisnika.

Što se kompenzacije tiče, ona je izuzetno atraktivna — osim jednokratne naknade, možete očekivati i dugoročni pasivni prihod od solarnih panela koje ste dobili kroz kompezaciju. Što više budete prodavali, veći udeo u solarnoj elektrani ćete imati. Prvom prodajom faktički postajete partner u Solary Fundu.

Da biste osetili Snagu Sunca — snagu naše investicije, potrebno je da se prijavite na link za buduće prodajne savetnike i partnere.

Ako je ulazak u vlasničku strukturu Solary Funda nakon Yettela bio logičan potez, sledeći, podjednako važan, bila je izrada web stranice naše male konsultantske agencije pod posebnim imenom — BTW… Consulting.

Ne mogu da grešim dušu, Ognjen mi je stalno govorio da nam treba sajt, ali sam mu još energičnije odbijao ideju uz reči: “Nijedan posao nećemo dobiti zbog web stranice.”

Jednog jutra, nakon sastanka sa kolegom koji se bavi konsultantskim poslovima, Ognjen mi priđe i upita:
— “OK, koja su naša tri glavna proizvoda?”
Bože, kako ne znaš, pa nudimo…
— “Kaži mi top tri,” preseče me.

Shvatio sam poruku. Treba nam sajt.
— “Ti osmisli strukturu, ja ću kreativno rešenje. Može?”
— “Ali ti ne umeš da praviš sajt.”
— “Nisam znao ništa ni o optici, pa smo napravili FTTH Excellence, najbolji u regionu.”

Pomislih u sebi: ni da napišeš specifikaciju softverskih zahteva nisi znao, pa su se partneri oduševili kad si ga poslao…
Elem, da se vratimo na sajt.

Dragi čitaoci, ako niste primetili — upravo se, dok ovo čitate, nalazite na jednoj od stranica srpske verzije našeg dvojezičnog sajta, pod nazivom blog.

“BTW. Build by us. Inspired by us. Rooted by our philosopfy.”  

Da, Ognjenova želja je ispunjena – na stranici Portfolio usluga / Product portfolio nalaze se i top tri proizvoda koje je tražio, i to detaljno opisani. 🙂 BTW…Consulting je agencija otvorena za sve, sa misijom: „BTW… Vaš uspeh je naš prioritet.“ Ova misija odnosi se na sve – naše klijente, partnere u biznisima koje vodimo, ali i na buduće partnere u samoj agenciji.

Što se tiče našeg porfolia usluga njega mođete pronaći na našoj web strani,Portfolio usluga.”

Naši proizvodi su plod dugogodišnjeg iskustva – dokazani su, precizni i egzaktni. Za potrebe FTTH Excellence-a, u saradnji sa partnerima, razvili smo softversko rešenje kako bismo budućim korisnicima mogli da ponudimo uslugu „ključ u ruke“. Naša cenovna politika zasniva se na varijabilnom modelu u zavisnosti od uspešnosti, jer za nas „failure is not an option“, a dugoročne benefite klijentima isporučujemo dokazano i dosledno. Naše tržište prevazilazi granice Republike Srbije – za nas je jedina granica samo nebo.

Ukoliko na spisku usluga koje pružamo postoji nešto što nije listirano, a što je vaš excellence, slobodno nas kontaktirajte kako bismo to uvrstili u portfolio i zajedno predstavili tržištu. Na kraju dana, mi smo prodavci u duši i po ubeđenju – ne postoji proizvod koji ne možemo da prodamo.Podelite sa nama vaš excellence.”

Kada je excellence u pitanju, podelio bih sa vama one-pager našeg FTTH Excellence proizvoda po principu „ključ u ruke“. Proizvod je univerzalan – ne odnosi se isključivo na GPON, DTH, HFC, već je primenjiv na bilo koji posao koji podrazumeva zakazivanje termina i terenski rad. Njegovi glavni benefiti su: puna kontrola, maksimalna efikasnost i izvanredno korisničko iskustvo. Ono što je najvažnije – proizvod nije ograničen samo na domaće tržište, već ima izuzetno veliki potencijal i šire.

Za sam kraj, vratićemo se na početak ovog bloga, i to – po mom mišljenju – jednom od najvećih umetnika ovih prostora, Dini Merlinu.

Video sam se sa sinom Vladimirom pre neki dan i upitah ga:
“Jesi li čuo da Dino Merlin dolazi u Niš?”
Kaže on: “Čuo? Karte sam već kupio.”
Zaprepastih se: “Otkad ti slušaš Dina Merlina?”
A on: “Pa ti si mi pričao da je to bio najbolji koncert na kom si ikad bio, pa rekoh – hajde da vidim i ja taj spektakl.”

Inače, prodaja karata je krenula baš tog dana, a Vlada je tvrdio da je među prvima kupio. Uporedismo karte – i ispostavi se da je tata ipak kupio karte dva sata ranije. 🙂

Da li je stvarno svaki njegov koncert spektakl, uverite se i sami:

Beogradska Arena, 2011. Koncert Dina Merlina, prvi nakon mnogo godina. Ja sa lepšom polovinom i prijateljima. Biće to jedan od onih trenutaka koji, kako vreme prolazi, dobiju sasvim novu težinu. Koncert počinje pesmom “Ispočetka”, kako se i cela turneja zvala. U vazduhu lebdi neka nebeska energija, kao da će nam se Arena srušiti na glavu.

I sad, 14 godina kasnije, pitam se: da li davanje novih šansi popravlja ljude?

Mislim da ne. Naprotiv, daje im potvrdu da stara ponašanja prolaze nekažnjeno.

Lako je biti general posle bitke.

Hajde sada zajedno da pogledamo pesmu s početka ovog posta – ali ovog puta u izvedbi Dina i njegovih vrhunskih muzičara.

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Scroll to Top